"De meeste ideeën liggen op de werkvloer. Maak er gebruik van!"

VOORT innovatiemethode

VOORT innovatiemethode


Adapt or die!

Als deze wolk boven uw organisatie hangt, dan is het moment daar om op een snelle, effectieve en resultaatgerichte manier nieuwe producten of diensten te ontwikkelen die het voortbestaan van uw organisatie waarborgen. En gelukkig bestaat hiervoor een beproefde methode:


De VOORT® innovatie methode


VOORT is een acroniem dat staat voor:

Vertrekken, Ontdekken, Ontwikkelen, Reflecteren en Terugkeren

Dit zijn de de vijf fasen die je als organisatie doorloopt om van innovatievraag tot en met de oplevering van aantrekkelijke en aan de markt getoetste (ver)nieuw(d)e producten of diensten te komen.
Dit alles in 15 weken tijd met een multidisciplinair projectteam.


Voor wie?


Voor directeuren en managers die willen en móeten innoveren en die intern draagvlak hoog in het vaandel hebben staan. Na 15 weken liggen er 3 tot 5 nieuwe concepten voor nieuwe producten of diensten: aantrekkelijk, getoetst in de markt en uitvoerbaar!



Waarin onderscheidt de VOORT methode zich?


Anders dan met brainstormen of met het inhuren van externe consultants die ideeën inbrengen, leidt de VOORT innovatie methode tot concrete nieuwe concepten die aantrekkelijk zijn omdat ze gecheckt zijn bij klanten/doelgroepen en uitgewerkt zijn tot mini new business cases waardoor ze ook echt uitvoerbaar zijn! De nieuwe concepten kunnen rekenen op groot intern draagvlak omdat medewerkers ze zelf bedacht hebben en directie en management nauw betrokken is bij de ideevorming en de besluitvorming. Deze integrale benadering is de sleutel tot succes! Zie onder portfolio een greep uit de organisaties u al VOORTgingen



VOORT in 5 stappen


1. Vertrekken: Innovatieopdracht vaststellen, team samenstellen, VOORT planning, kansrijke doelgroepen en kans richtingen identificeren.

2. Ontdekken: Onderzoeken van trends en kans richtingen uit the kick-off en klantfricties achterhalen. Resultaat: de meest veelbelovende kansen en de beste klant inzichten.

3. Ontwikkelen: Ontwikkelen van 12 veelbelovende innovatie concepten voor nieuwe producten of diensten in een tweedaagse brainstorm. Ze worden uitgewerkt tot concrete concept beschrijvingen.

4. Reflecteren: Check van de concepten bij de doelgroep(en) en op basis daarvan de concepten verbeteren / fijn slijpen. Van de 12 concepten worden er in de volgende fase 3 tot 5 uitgewerkt tot mini new business cases.

5. Terugkeren: Uitwerken van 3-5 beste concepten tot mini new business cases: een concreet mini business plan per concept. Presentatie aan het topmanagement waar de besluitvorming plaatsvindt voor verdere uitwerking en afspraken gemaakt worden over de implementatie.

Als gecertificeerd VOORT facilitator begeleid ik u door uw innovatie proces en adviseer ik over voorwaarden voor succesvolle implementatie. Want, zo is mijn overtuiging, met de lancering van nieuwe concepten ontkom je er (meestal) niet aan om óók intern aan de boom te schudden!